Belangrijke punten in spannende derby, Belfeldia – Reuver 1-2

Sportlaan 9
5951NJ
BELFELD

Prachtig lenteweer en veel volk langs de lijn voor de enorm belangrijke derby tussen Belfeldia en Reuver. Alle ingrediënten voor een spannende voetbalmiddag en dat is het ook geworden. Zoals zo vaak bij derby’s zie je dan vaak niet het beste voetbal maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de spanning want de belangen zijn groot voor beide ploegen.

Reuver wil graag de aansluiting met de top houden en definitief afscheid nemen van de onderste helft van het klassement. Belfeldia dat sterk is teruggekomen na de dramatische start met vijf nederlagen in de eerste zes wedstrijden wil niet alleen de oor wassing in Reuver uitwissen (7-1) maar het heeft ook dringend de punten nodig om op een veilige plaats uit te komen.

Bij Reuver een aantal wijzigingen in de opstelling. In het doel staat Juul Verstappen die Jordy Vosbeek vervangt en in de spits begint Erkan Yazici waardoor Ivo Sillen, de Reuverse topscorer op de bank moet beginnen. In het centrum van de Verdediging Noah Kremers die met zijn goede prestatie vorige week de voorkeur kreeg boven Anouar Afazzaz. Een sterke bank is het resultaat en dat kan in een pittige wedstrijd wel eens net het verschil maken.

In het eerste kwartier is wel al direct duidelijk dat Reuver de wedstrijd naar zijn hand wil zetten. Belfeldia wordt teruggedrongen en moet hopen op een counter. De beste kans komt in die fase voor Erkan die een vrije trap gekeerd ziet worden door de doelman van Belfeld. Tim Lenssen die overigens een prima wedstrijd speelde pakt in dat eerste kwartier geel als hij een keer stevig moet ingrijpen.

Na 17 minuten dan eindelijk een eerste counter voor de thuisclub. Op het middenveld wordt de bal ongelukkig verspeeld en plotseling staat Juul Verstappen oog in oog met een doorgebroken aanvaller, die laat Juul kansloos en geheel tegen de verhouding in is het 1-0 voor Belfeldia.

Reuver probeert de draad direct weer op te pakken om de schade snel te herstellen maar de thuisclub weet echt grote kansen te voorkomen. Op het middenveld zijn Bodhi en Younes duidelijk de baas waardoor Belfeldia zich moet beperken tot verdedigen en soms een lange bal naar voren. De aanval van Reuver loopt veelal in een overmacht aan verdedigers. Jelco Franssen is wel een paar keer gevaarlijk en ook Bodhi Reiter weet gevaar te stichten maar echt heel grote kansen levert het niet nog niet op.

Na 33 minuten dan toch de dik verdiende gelijkmaker. Een aanval over veel schakels waarbij Younes, Erkan en Jelco betrokken zijn weet Ruud Zegers van dichtbij af te ronden. Een prachtig uitgespeelde goal en de stand is weer in evenwicht 1-1.

Kort voor rust is Belfeld nog een keer gevaarlijk maar dit keer kan Juul Verstappen prima redding brengen waardoor er voor rust geen verandering meer komt in de score.

Na rust een min of meer zelfde spelbeeld. Reuver valt aan en Belfeldia probeert te overleven Waarbij echter nu nog minder dan voor rust kansen zijn voor de thuisclub. Als de krachten bij Belfeldia minder worden komen er bij Reuver belangrijke wissels Ivo Sillen en Len Nooyen zijn de verse aanvallers en de thuisclub probeert vooral met stevige overtredingen op de been te blijven.

Nadat eerder Bodhi uit een corner al net heeft overgeschoten en ook Ruud nog een keer gevaarlijk opstoomde zijn het nu vooral Len en Ivo die voor gevaar zorgen. In de 75 minuut breekt Len door en staat Ivo vrij voor doel maar Len ziet dat niet en zijn schot wordt nog tot corner verwerkt. Uit die corner wel gevaar en een tweede corner. Ook deze wordt afgeslagen maar komt precies voor de voeten van Younes Afazzaz die vanuit de tweede lijn met een droge knal in de linker benedenhoek eindelijk Reuver op voorsprong zet 1-2 en het enthousiasme langs de lijn is groot onder de vele Reuver supporters. In de slotfase is Belfeldia gebroken en had Reuver nog uit kunnen lopen. Len mist nog een goede mogelijkheid en Stan Smits heeft nog twee vrije trappen waarvan de tweede een beter lot had verdiend.

Al met al een wedstrijd waarin de vechtlust en de onverzettelijkheid van het grootste belang was en hier hebben alle Reuverse spelers een dikke voldoende genoteerd. Dat het door de vele overtredingen en de verdedigende houding van de tegenstander niet altijd het beste voetbal was, dat zijn we nu alweer vergeten.

Komende week komt SVC 2000 uit Roermond naar Reuver, De nog puntloze tegenstander zal al uitkijken naar het volgende seizoen in de vijfde klasse maar VV Reuver moet ook nu weer optimaal geconcentreerd te werk gaan om een goed resultaat neer te zetten.

17 min                                              1-0
33 min  Ruud Zegers                      1-1