Complete off-day zorgt voor zware nederlaag

DES Swalmen 1 (zon)

5 maart 2023 14:30

W.J.M. Timmers

Sportpark de Bosberg
Sportparklaan 4
6071RA
SWALMEN

Hoog waren de  verwachtingen van de wedstrijd in en tegen Swalmen maar uiteindelijk is het op een enorme teleurstelling uitgelopen. Een kansloze 5-2 nederlaag zorgt ervoor dat we weer nadrukkelijk naar beneden moeten kijken. Het verschil met de wedstrijd drie dagen eerder was enorm en er moet dan ook een goede analyse gemaakt worden van deze slechtste wedstrijd van het seizoen.

In dezelfde opstelling als tegen Haelen zou de Reuverse ploeg aantreden en met als doel dezelfde spelopzet. Vanaf het begin druk zetten en het hoger geplaatste Swalmen geen kans geven om hun eigen spel te spelen.  Vanaf de aftrap leek dan ook niets op wat er later zou volgen. Al in de vierde minuut had Tim Lensen een kans maar de doelman van Swalmen bracht redding. Nog geen minuut later was het Bart van Buggenum die het Swalmense doel onder vuur nam, opnieuw wist de doelman echter een handje achter de geplaatste bal te krijgen.

Swalmen probeerde met alle macht de tegenaanval te zoeken en na 7 minuten was het raak. Een op het oog houdbare bal verdwijnt zonder dat iemand iets doet in het doel en deze 1-0 moet wel de oorzaak zijn voor een zeer matig vervolg van Reuverse kant. De Thuisploeg ruikt bloed en gaat energiek ten aanval waarbij onze verdediging er diverse keren heel slecht uitziet.

Na een kwartier spelen weet Jordy Vosbeek nog knap redding te brengen als hij oog in oog komt met een aanvaller van Swalmen maar twee minuten later is het toch 2-0 Een kansloze bal wordt ongelukkig door Stan Smits van richting veranderd en verdwijnt via de korte hoek in het doel.

Het vervolg is in de eerste helft ronduit matig, steeds weer krijgen de tegenstanders te veel ruimte en staan onze verdedigers tegen een overmacht door het massaal druk zetten van Swalmen waar wij ons dit juist zelf hadden voorgenomen. Na een half uur is er nog even de hoop dat we terug kunnen komen in de wedstrijd als een voorzit van Eren Kocatas door Ivo Sillen net wordt overgeschoten. Een paar minuten later gaat het slot op de wedstrijd als een prachtige pegel van meer dan 20 meter onhoudbaar voor Jordy tegen de netten slaat. 3-0 is een enorme dreun maar volledig terecht gezien de verhoudingen op het veld.

In de rust wisselt de trainer op drie plaatsen en probeert de ploeg er toch nog een wedstrijd van te maken maar een dramatische blunder van Jordy heeft de 4-0 tot gevolg.  Dat er in het laatste kwart van de wedstrijd ook nog een vijfde treffer volgt voor Swalmen en dat Erkan Yazici en Gijs Smeets de stand een beter aanzicht geven met hun late treffers is slechts voor de statistiek en het doelsaldo van belang, de wedstrijd was toen al lang gespeeld.

5-2 dus de zeer teleurstellende uitslag en een wedstrijd om maar snel te vergeten. De supporters gingen teleurgesteld en bezorgd naar huis want inmiddels moet er weer naar beneden gekeken worden nu we inmiddels op de 11e plaats zijn beland met slechts 3 gelijke spelen in de laatste vijf wedstrijden.  Thuis tegen Grashoek volgt volgende week een zeer belangrijke volgende uitdaging.