Spannende derby krijgt geen winnaar Reuver – DES Swalmen 2 – 2

DES Swalmen 1 (zon)

9 oktober 2022 14:30

E.E.G.M. Duysens

In een heel spannende en emotionele derby tegen DES Swalmen moesten na afloop de punten gedeeld worden. Na goed voetbal in de eerste helft was het in de tweede helft vooral spannend en gingen beide ploegen voor de winst met een emotionele slotfase tot gevolg. Met de uitslag kon uiteindelijk iedereen leven nadat de emoties weer wat gezakt waren.
Een prachtige voetbaldag op sportpark Dijckerhof. In de vroege ochtend was Max Verstappen al wereldkampioen geworden en het heerlijke herfstweer was de perfecte uitnodiging om de VV Reuver te bezoeken bij deze derby tegen Swalmen. Dat deden dan ook liefst 250 bezoekers en die hebben daar geen spijt van gehad. De gasten zijn met 6 uit 2 perfect gestart in deze competitie dus zij zijn favoriet maar het team van Jan Trienekens heeft zich duidelijk ook voorgenomen vol voor de punten te gaan.
Al direct in de eerste minuut komt er een heftig hands protest van de Reuver spelers. De scheidsrechter wuift het echter weg en dus niet binnen 40 seconden een strafschop. Het is amper een minuut later als de eerste grote kans komt voor Reuver. Een scherpe bal voorlang kan net niet worden ingetikt. Reuver gaat door en blijft de koploper onder druk zetten en in de 9e minuut Moet de doelman van Swalmen redding brengen na een actie van Ruud Zegers.
In de 18 minuut scoren de gasten wel maar het doelpunt wordt wegens buitenspel terecht afgekeurd. Inmiddels heeft Ruud Zegers al enkele keren met sterke rushes gevaar gesticht en in de 20e minuut levert dat eindelijk ook succes op. Met een werkelijk schitterende goal hoog in de verre bovenhoek scoort Ruud onder luid gejuich de 1-0. Een prachtige beloning voor een heel sterke openingsfase. Reuver probeert met dezelfde intensiteit te blijven voetballen en dat lukt nog wel even maar dan komt toch ook de koploper meer en meer aan voetballen toe. De eerste echte kans voor Swalmen in de 33eminuut wordt vakkundig door Juul Verstappen gered en zes minuten later moet Juul opnieuw redding brengen als hij een bal net over de lat tikt. Ruststand 1-0
Na rust is het spelbeeld anders. De wedstrijd wordt rommeliger met twee ploegen die wel willen aanvallen maar veel kansen komen er over en weer niet. Toch komt wel al snel de 1-1 op het scorebord. Na een mooie aanval van de gasten is Juul helaas kansloos en moet hij toch vissen. In het vervolg is eerst Swalmen wat sterker en na enkele wissels pakt Reuver het weer goed op en probeert iets te forceren. Snelle aanvallen waarbij Gijs Smeets en Levi Kempen betrokken zijn leveren niets op en na de wissel van Sam van Deur wordt de druk naar voren bij Reuver ook wel minder. Als iedereen al vrede lijkt te hebben met 1-1 slaat echter toch in de slotfase de vlam in de pan. Bij een scherpe uitval vlagt de grensrechter voor buitenspel van Jelco maar de bal gaat naar het centrum waar Ayoub Farissi tussen de verdedigers door glipt en onhoudbaar raak schiet met nog 5 minuten op de klok is het 2-1 en een geweldige verrassing is in de maak. De gasten rechten nu echter de rug en gaan voor een alles of niets slotfase. De counters willen nu niet lukken voor Reuver en de druk op het doel van Reuver wordt heel groot. In de 88e minuut heeft Juul nog een geweldige reflex waarmee hij de gelijkmaker voorkomt maar het blijkt niet genoeg. De klok staat al om 90 als de gasten er toch in slagen de 2-2 in het net te leggen. In de extra tijd gebeurt niets meer en uiteindelijk heeft iedereen toch vrede met de uitslag al was een echte stunt wel heel dicht bij.
Het was nog lang gezellig op het sportpark en het publiek heeft genoten van een spannende en in de eerste helft zeker ook vaak goed voetballende ploeg van vv Reuver.

Verslag Dieter van Gortel Fotos Ton Ravier voor de fotos van de wedstrijd klik HIER