Aandacht voor pestgedrag oproep van de vertrouwenspersoon

5 april 2023 9:00

Doot dae pien…….”!!!!!!!!!!!!!. “Doe hem pijn…..”!!!!
Dat was de opdracht die een van onze jeugdleden kreeg van een jeugdig teamgenoot .

Hij wees gelijktijdig in de richting van het “slachtoffertje” en was er van overtuigd dat zijn opdracht werd uitgevoerd. Dat bleek een vergissing. Die weigerde nl en gaf dit duidelijk aan. “Nee dat doe ik niet” was het antwoord en daarmee bleek gelukkig de kous af. Thuis vertelde hij het voorval aan zijn ouders die hem complimenteerden met getoonde moed en juiste houding maar vooral dat hij er over praatte. Pestgedrag in de kiem gesmoord zou je kunnen zeggen. Een goed voorbeeld maar zo gaat het niet altijd natuurlijk.

Jeugdleden lezen geen verhalen op een website. Ouders en/of jeugdtrainers wel hoop ik. Nu de trainingen en wedstrijden weer in volle gang zijn is het wellicht een mooi moment hierover met je zoon/dochter of team te praten Mocht hierdoor een “pester” in de kiem worden gesmoord dan heeft het m.i. meer effect dan grote beleidsplannen over pesterijen.

Dus ouders: “1 keer een gesprek met je kind hierover kan veel goeds opleveren voor jouw kind of andermans kind”!

Succes!

Ik houd me aanbevolen voor goede maar ook minder goede voorbeelden….

Peter Simons