VV REUVER, PERFECT VOORBEELD VAN EEN 'GROENE' VERENIGING

24 maart 2023 9:45

Ons verduurzamingsproject van het gas af is afgerond. Deze week hebben wij ons verduurzamingsproject kunnen afronden. PUIK publiceerde een artikel over onze groene vereniging.

Het verduurzamen van V.V. Reuver startte december 2019 met een bijeenkomst voor
sportverenigingen uit Limburg. Tijdens deze bijeenkomst in Roggel presenteerde De groene club (opgericht door de KNVB om sportvereniging te adviseren bij verduurzaming) de mogelijkheden om te verduurzamen en de voordelen voor het milieu en de energierekening.

We kwamen enthousiast terug uit Roggel en lieten drie bedrijven een offerte uitbrengen voor de aanschaf van zonnepanelen. Gelijktijdig onderzochten we de subsidiemogelijkheden. Het was bekend dat de landelijke overheid de subsidieregeling Stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties (BOSA) had. Maar we ontdekten dat ook de gemeente Beesel een mooie subsidieregeling voor verduurzaming had. Door beide subsidieregelingen konden 2/3 van de kosten dekken. In december 2020 plaatste Kempkens Solar 103 zonnepanelen op het dak van ons verenigingsgebouw. 1 ½ jaar later hadden we de kosten terug verdiend!

Na dit project raakten we in gesprek met de gemeente Beesel over de verlichting op onze voetbalvelden. De gemeente was bereid om de conventionele verlichting op 3 velden enkele jaren eerder dan gepland te vervangen door ledverlichting op alle 5 de velden. Begin 2022 hadden we op alle velden ledverlichting.

De medewerking van de gemeente inspireerde ons om ook de verlichting in ons verenigingsgebouw te vervangen voor ledverlichting. In december 2022 plaatste de firma Killaars in het hele gebouw ledverlichting en sensoren.

Als laatste stond op onze verlanglijst om van het gas af te gaan! We wilden meteen een grote stap zetten door all-electric warmtepompen te plaatsen en een elektrisch boilervat. Al in oktober 2021 waren we in gesprek met drie partijen voor het uitvoeren van dit project.

Om dit project en de ledverlichting in het verenigingsgebouw te kunnen financieren maakten we weer gebruik van de BOSA-subsidieregeling. Ook de gemeente Beesel bleek in 2022 weer een subsidieregeling te hebben. 2/3 van de kosten waren dus gedekt. Het bestuur kreeg groen licht van de algemene ledenvergadering om de overige kosten met een lening te financieren. Uiteindelijk werd aan Volta Limburg en Daikin de opdracht gegeven om het project uit te voeren.

Naast de financiering moesten we een nieuwe elektriciteitsaansluiting door Enexis Netbeheer laten aanleggen. Dat leverde enige vertraging op. Aanvankelijk was de start gepland in november / december 2022, maar dat werd uiteindelijk 6 maart 2023. Het plaatsen van de warmtepompen en het boilervat is in volle gang. De planning is dat op 22 maart 2023 ook dit project is afgerond. Het verenigingsgebouw wordt dan verwarmd en van warm water voorzien door 5 warmtepompen en een boilervat van 750 liter.

Door de verduurzamingsprojecten hopen we voorbereid te zijn op de toekomst. Naast beheersbare energiekosten zijn we er in ieder geval in geslaagd om de CO-2 uitstoot te verlagen en daarmee een positieve bijdrage te leveren aan het milieu. V.V. Reuver mag zich vanaf nu met recht een groene vereniging noemen en kan als voorbeeld dienen voor andere verenigingen.

Flyer_verduurzaming.png